Zelfbouwlader deel 3: Oepsie, klaar…

Zelfbouwlader deel 3: Oepsie, klaar…

Zo, voedingen waren binnen vrijdag! Jammer dat ik het zo druk had, anders had ik um vrijdagavond al af gehad 😉

3,6kW stapeltje

Stapeltje is immens klein, maar ernstig potent en dat straalt het ook wel uit. Veel power in een klein doosje betekent warmteontwikkeling, en dat heeft Elcon aangepakt met een 1″ fannetje in de voorzijde. Deze is temperatuur gestuurd en doet dus niks zonder load maar zodra de power over de 500W gaat (10A) begint het fluitconcert. Niks erg natuurlijk, bijladen is toch een sporadische buiten actie…

Maar goed, bouwen van de stack was een beetje uitdagend. Nadat ik met de scope had uitgewogen welke referentie de CAN-bus gebruikt (Crap! DC -, dus je kan niet 1 bus aan twee rectifiers hangen) de voeding aan de bus en….. Niks. Nada. Noppes. Fcuk. Helaas iets te doen dus snel ff douchen en wegwezen. Maar tijdens het douchen ineens een epifanie…. CAN moet worden afgetermineert en dat deed ik niet, dus geen termination == geen potentiaalverschil….. dOH!

Dus de Arduino-code ietsie aangepast, en… Lopen! Ik kreeg data van de Elcan. Zoals verwacht stuurde hij 1b <serial number in 2 byte hex> 0x00 0x00, dus we konden inloggen en de rect vertellen wat we eigenlijk van hem willen 🙂

Wat we willen is bij aanschakelen een geleidelijke aanloop naar maximale stroom (Ramp Up in vaktermen) en een spanning die op max is ingesteld zodat we tot 90% batterijlading kunnen fastchargen. Dus: Walk-in op max van 60 sec, spanning op 57,6v (Is 115,2v eindspanning, is ~92%) en current op 40A (40 limit, dus bij extreem lage accuspanning van 90v of lager zal de charger limiten).

 

unsigned char stmp3[8] = {0x16, 0x34, 0x71, 0x01, 0x34, 0x24, 0x00, 0x00}; // Serienummer van unit 1

CAN.sendMsgBuf(0x05004804, 1, 8, stmp3); // Inloggen op unit 1
delay(25); // Ff tijd geven om bij te komen, we vragen nogal wat…

unsigned char stmp4[8] = {0xFF, 0xFF, 0x80, 0x16, 0x80, 0x16, 0x80, 0x16}; //Commando wat de output naar 57,6v tilt. ox16 0x80 is iets van 57,6v

 

Lader stackje
Stackje in actie

De stack samen met de chargetank en onboard slow charger regelen samen 6,6kW laadvermogen. Niet slecht, maar er kan *nog* een kW worden gegenereerd. Een van de stacks liep dus op 54v….

Reageren is niet mogelijk.