Lange termijn Zero rijden
Mijn laatste bericht was uit 2017, dus *misschien* tijd voor een update…
Inmiddels 44k km op de Zero gereden, voornamelijk woon-werk. De machine is een fantastisch ding daarvoor. Je haalt klanten op 80km heen en weer op 1 lading, dus mijn bereik is de hele randstad. Inmiddels heb ik een project op 150km van huis gescoord (Lang leve Corona en het thuiswerken) waar ik af en toe naartoe mag, dus leuke test om te kijken of hij het nog kan: 150km snelweg op 1 lading, na 5 jaar in gebruik te zijn.
Het was een warme donderdag (23 graden om 6 uur s’ochtends) en ik vertrok met 100% SoC richting Eindhoven. Volgens de routeplanner (abetterrouteplanner, aanrader voor EV rijders met Zero profielen!) redde ik het *net* niet dus uitdaging. Snellader in de koffer en gaan.
De hele weg goed opgelet de snelheid aan te houden aangezien snelheid accu vreet. Bij 50-80km/h heb ik al eens 280km gehaald, maar bij 130km/h trek je hem in 100km aardig leeg… Dus de limiter (Custom mode) op 100km/h gezet zodat ik heel bewust moet omschakelen om over de limit te gaan. En je mag maar 100 tegenwoordig dus ook geen post uit Leeuwarden na een weekje 😉 Als long-range EV rijder ga je allerlei truukjes uithalen om de range te maximaliseren. Ik heb de Zero app op het stuur geplakt en de battery power in het scherm gezet zodat ik kon zien of ik onder het beoogde vermogen bleef (6kW) en dat lukte me aardig door op 50-70 meter achter grote voertuigen te gaan rijden in de zuiging. En het resultaat:
Dit dus. NET aan gered, met nog 5% (8km ongeveer) in de accu.
Helaas is het verhaal niet zo succesvol als zou lijken. Mijn bestemming lag dus aan de N2, de parallelweg van de A2 maar omdat ik de vork miste moest ik 28km omrijden op de heenweg. En zoals bovenstaand plaatje illustreert: Dat ging dus niet. Ik heb de omleiding die Google berekende gevolgd tot de eerste afslag (10km verder) en toen stond de teller op 0… Google laten herberekenen naar kantoor, nog maar 10 km binnendoor. Shell Recharge app gestart en het dichtstbijzijnde laadpunt opgezocht op de route: 1 km! Okee, dus ik er naartoe. Was het een woonhuis en het laadpunt hing inde garage. Lekker dan. Volgende punt gezocht: 1,5km bij een golfbaan. Al die Tesla’s en Jaguars van de golfers moeten ook sap toch? Dus ik er naartoe: Stuk. DOH! minutes_wasted_here +=5. Dus app gepakt, volgende mogelijkheid op 1,5km bij een prefab betonbedrijf…. Okee, poging 3. Aldaar aangekomen startte de laadpaal met de pas en… Laden! Wel met slechts 3,6kW maar ok, had nog 6% nodig dus dat word dan een half uurtje. Gelukkig kwam er een medewerker langs die me vertelde dat er aan de andere kant van het gebouw snellere palen stonden dus zakie weer afgebroken en omgereden en inderdaad, 22kW! Dus ELCAN’s uit de koffer en volpompen, 10% in 6 minuten. Zo kon ik met een goed uur vertraging eindelijk de Zero aan de lader bij kantoor hangen…
De terugweg ging wel voorspoedig en ik kwam dus aan met 5% over. Het is dus te doen, als ik maar niet weer in slaap val bij de vork A2-N2 😉
Mij is duidelijk wat deze fiets kan, en waar hij goed in is: 150km woon-werk per dag, of rustig toeren zolang je het maar op 1 lading houd. De ‘snellaad optie’ die de charge tank is lijkt nergens op (3 uur voor 10-90% is niet te doen) en met de ELCAN’s is het draaglijk (20-80% in een uurtje) maar toeren blijft een dingetje. Ik heb stukken TET (Trans Europe Trail, een offroad trail dwars door bijna alle landen van Europa) met de fiets gedaan en off-road is goed te doen (Torque terugschroeven anders verlies je heel snel tractie), en ik heb rondjes Ijsselmeer gedaan en routes in Belgie gereden maar alles wat meer dan 1 lading is duurt gewoon lang. Om een indicatie te geven: Lang rondje Ijsselmeer is 450km dus op 100% vertrekken en binnendoor naar Makkum en laden (10kW in 1:30), daarna binnendoor over de dijken naar Ermelo en laden (11kW in 1:30, hij was LEEG) en naar huis rijden. Ging om 8:00 rijden en was om 18:00 weer thuis dus die 450 km kostte me 10 uur waarvan 3 uur laden. Kan vast efficiënter.
Het staat nog op de planning om een loos dagje te pakken en het rondje op snelheid te proberen. Makkum is 150km dus moet te halen zijn over de snelweg in 2 uur. Dan 1,5 uur laden en naar Ermelo, 125km in 2 uur zonder snelweg. Dan weer 1 uur laden en naar huis, 115km in 1,5 uur waardoor het totaal op 2 + 1,5 + 2 + 1 + 1,5 = 8 uur komt.
We gaan het meemaken 😉