Einde van een tijdperk
Na 6 jaar en 60.000 km is de Zero niet meer…. In mijn bezit dan.
Sinds de aanschaf in 2016 was het me duidelijk: Elektrisch rijden is voor mij de perfecte manier om me te verplaatsen. De Zero presteerde hierbij geweldig: Van 150km snelweg op 1 lading, tot een rondje Ijsselmeer, off-road routes in Roosendaal en Putten, naar woon-werk op 55km. Alles liep als een trein.
De Zero was niet vanaf dag 1 probleemloos. Het achterste riemwiel had een braam waardoor het wiel langzaam maar zeker door de belt heen kauwde, hetgeen betekende dat ze het 2000 km volhielden en dan spontaan braken. Zero heeft het riemwiel vervangen maar naar de 3 belts (a 150 euro) kon ik fluiten. Toen het riemwiel uiteindelijk vervangen was, hoefde ik alleen nog maar bandjes en remblokjes te vervangen, en af en toe de remvloeistof. De TCO tijdens operatie is daardoor extreem laag.
Toen ik had besloten verder te kijken bleek dat Zero niet meer het bedrijf is wat het 6 jaar geleden was. Ik las veel problemen op Internet met de laders, en ook het pay-to-use model van de nieuwe CypherIII firmware is niet om over naar huis te schrijven. De gedoodverfde opvolger voor mij was de SR/F, die na het in mandje klikken ernstig dicht bij de nieuwe Energica’s kwam; het scheelde nog maar 3000 euro… De Zero kan daarbij 12kW AC laden waardoor je bij de laadpaal in een uur weer vol weg kan, maar de Energica’s hebben DCFC waardoor lange afstanden over de snelweg makkelijker worden. Tel daarbij de netto 5kW extra batterij op (15,6kW voor de SR/F Premium tegen de 21.5kW voor de Eva Ribelle) en je hebt een elektrische reismachine.
Eenmaal besloten de Zero te verkopen ben ik er mee naar de dichtsbijzijnde Zero-dealer te gaan om eens te kijken wat ze nog waard was. De eigenaar zei dat hij de batterij wilde testen dus de machine achtergelaten en een nagelnieuwe SR/S meegekregen voor zolang het duurde. Nou, dat duurde even… De MBB werd geupdatet door de dealer maar Zero had een foutje gemaakt waardoor de BMS niet mee werd geupdatet, hetgeen resulteerde in het niet meer communiceren van de MBB met de BMS. Oftewel: Kapot-geupgradet. Er moest een nieuwe BMS in. Die moest uit de USA komen, dus ik had de SR/S wel een tijdje. Kon ik um gelijk aan de tand voelen 😉
De SR/S, wat kan ik zeggen. Omdat hij redelijk zacht was afgeveerd leek het frame af en toe wel elastiek, en de 14.4kWh accu hield het ook niet echt veel langer uit dan de DSR waardoor ik vanuit Eindhoven meerdere keren aan een paal tussendoor stond om bij te laden… Tijdens een ritje met de vrouw was wel duidelijk dat het 12kW laden een goed idee is. Het verkortte de laadtijden met de helft ongeveer waardoor de tussenstops niet langer hoefden te zijn dan 45 minuutjes ipv de 1:15 met de DSR.
Na twee weken was de DSR weer klaar, maar het bod van de dealer was echt veel te laag. Ik heb hem uiteindelijk verkocht aan De Jong in Alphen, en een Energica Ribelle besteld. Deze site gaat dus op read-only want… Ik heb geen Zero meer.
Bedankt DSR voor de fijne probleemloze jaren. Ik heb van je genoten op onze avonturen en ga je zeker missen…