Hallo wereld.
Na het afwegen van de pro’s en con’s van elektrische motoren, en het al 3 jaar kwijlen bij de techniek, ben ik overstag gegaan en ruil m’n trouwe, altijd startende, maar ietwat brak wordende BMW F650GS in voor een Zero DSR 13.0
Afsprakie gemaakt en hop, rondje tuffen. Bij aankomst stond de lader op 85% ,en tijdens het inschrijven was er nog 5% bijgetopt zodat de lading op 95% uitkwam… Moet genoeg zijn toch? Dus rustig Diemen uitgetuft, richting A9, A4, en bij Burgerveen links richting Roelofarendsveen getuft. Nou ja, tuft… Dat ding is stil… Op het enge af. Eenmaal aangekomen bij de Aalsmeerderdijk langs de ringvaart Haarlemmermeer de sportstand ingeschakeld en ff getest met onderstaande grijns als gevolg… OMFG wat een raket zeg. Zonder schakelmomenten van 0 naar uitvaart voor je genugendflugeln kan zeggen…
Qua styling kan ik kort zijn: Super lelijk vind ik um niet maar ik heb um niet gekocht voor z’n looks, zeg maar. Van opzij is het nog wel apetijtelijk, maar de dunne voor- en achterkant (Waarschijnlijk om de luchtweerstand beter te maken van, zeg maar, een baksteen) zijn nou niet echt die van een dikke fiets.
De achterkant laat ik niet zien, want daar hing een dealerplaat op en ik weet niet of ze er prijs op stellen dat ik die plaat pontificaal op internet gooi. Maar goed, aangezien ik de voor- en achterkant toch niet zelf kan zien als ik er op zit vind ik dat van minder orde dan het rijden op het ding.
De rijtest. Met het rijwieldeel is alles dik in orde. De allroad-bandjes zijn best genopt, dus als je voorbij het standaard loopvlak gaat, dan lijkt het alsof de banden ‘over de noppen’ gaan lopen. Lastig uit te leggen maar de kenner snapt wat ik bedoel, denk. Afgezien daarvan rijd de fiets best strak, stuurt intuitief maar je moet redelijk werken om de fiets om te gooien. Komt door de hoogte denk.
Ik ben dus begonnen met 25km snelweg en B-weg, zoals ik naar m’n werk rij (VMax+10, rap inhalen, je kent het wel). Dat lurkte 15% uit de accu, dus extrapolerend (1 onthouden, optellen, aftrekken, sapje drinken) kom ik op 150km. Das goed te doen. Moet er wel bij vermelden dat daar dus ook de sprint-tests bijzaten enzo en die zijn niet echt super vriendelijk voor je verbruik.
Daarna een rondje Aalsmeerderdijk, 25km redelijk stuurwerk op max 80km/h, en dat kostte 10%. Hmm, best aardig! Zo is 250km haalbaar…
Als laatste de A9 afgecrossed met ruig inhaalwerk en VMax’en die soms de 160 aantikten, gevolgd door het laatste stukkie langs Oudewater, alwaar een GSX600 me gelegenheid gaf te testen of een olieboot tegen een vonkentrekker op kon 🙂 Het antwoord: Neen, tot 110km/h. Daarna is de fut er goed uit, en schakelt de GSX net naar 3 dus die gaat nog wel ff….. Kostte me wel 30% lading…
Ff snel rekenen… 95% start, 40% over, 70km gereden op 55% dus. Met een verbruik van 70watt-uur per kilometer (Das anders dan 1:22 op peut) kom ik op een pessimistische 130km op 11.4kWh lading. Uitgaande van 70Wh/km en 11400Wh lading doe je dus 162,5km op een accu met afwisselend rijden als je opa, rijden op de snelweg met 130km/h en als een dolle achter een Gixxer aan knalleuh. Ik vermoed dat ik met ‘normaal’ rijgedrag onder de 60Wh/km moet komen maar dat komt wel als hij voor de deur staat 😉